Dietetyka

Wyłącz się, naładuj baterie i zresetuj się

Żyjemy w ciągłym biegu: praca, dom, dzieci…Zaplanowanie czasu wolnego może wydawać się trudne – plany są sztywne i wymagające, są przeciwieństwem odpoczynku. Pisząc o zaplanowaniu czasu wolnego mam na myśli czas tylko dla siebie. Nie dla znajomych, nie dla rodziny, nie dla posprzątania mieszkania, czy nadrobienia zaległości. Podejdź do sprawy egoistycznie i pomyśl wyłącznie o sobie.

My kobiety często zapominamy o sobie. Często słyszę podczas rozmowy z kobietami jak trudno znaleźć kilka chwil dla siebie podczas dnia. Natłok obowiązków nas przytłacza robimy się nerwowe, niespokojne, zmęczone i zaniedbane …tak, napisałam to z pełną świadomością. Nie dbamy o to co zjadamy, nie dbamy o aktywności fizycznej, zapominamy o tym, że jest coś takiego jak cykl dobowy. I zamiast przesypiać 7-8 godzin śpimy zaledwie 5. Niestety  często odbija się to na naszym zdrowiu. Nie mam na myśli tylko chorób metabolicznych, autoimmunologicznych ale też psychicznych.

Stres wpływa najczęściej na układ nerwowy (w jego obrębie zachodzi pierwsza, wstępna reakcja na sytuację stresową), układ krążenia (choroba wieńcowa, zawał serca), odpornościowy (choroba nowotworowa, częste infekcje bakteryjne i wirusowe), trawienny (wrzody trawienne), oddechowy (astma oskrzelowa) i hormonalny.

Jeśli już zadbasz o mądre odżywianie, regularne ćwiczenia i poprawisz jakość snu, lecz nie znajdziesz czasu na regularny relaks, codzienne stresy łatwiej przenikają do twojego życia. Znajdź spokój i ciszę każdego dnia – takie samolubne 15 minut.

Od czego zacząć?

  • Obcuj z naturą- nic tak nie uspokaja jak zieleń. Jeśli masz ogród i pogoda sprzyja zabierz ze sobą kubek herbaty (najlepiej w ulubionym kubku 😊). Usiądź na zewnątrz i delektuj się chwilą…
  • Nie masz ogrodu, możesz zabrać tylko siebie do pobliskiego parku, lasu i zrobić dokładnie to samo. Poobcować z naturą.
  • Idź na spacer – nie chodzi o trening. Spacer ma być przyjemnością. Unikaj zatłoczonych miejsc – ulic, placów zabaw, pamiętaj, że twoim celem jest redukcja stresu.
  • Pozwól sobie na długą kąpiel z ulubionymi zapachami (wybieraj naturalne olejki). Lawendowy czy miętowy pozytywnie wpłynie na układ nerwowy. Olejki te mają działanie relaksujące i odprężające.
  • Zapal ulubioną świecę i włącz spokojną muzykę relaksacyjną. Usiądź wygodnie w fotelu i poddaj się chwili. Zapomnij na dosłownie 15-20 minut o praniu, sprzątaniu i wysłaniu e-maili.

Stresu nie jesteśmy w stanie uniknąć. Jednak jest możliwe kontrolowanie i zaradzenie jego skutkom. Twórca pojęcia stresu – Hans Selye – powiedział „Jak długo będziemy żyć, tak długo nie uda nam się uniknąć stresów. Możemy jednak nauczyć się, jak minimalizować ich szkodliwe skutki”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *