Dietetyka

Owoce sezonowe

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca jedzenie co najmniej 400 g warzyw i owoców dziennie. Takie rekomendacje znajdują się w piramidzie zdrowego żywienia.
Można śmiało stwierdzić, że warzywa i owoce to podstawa zdrowej, zbilansowanej diety.

Najważniejsze jest, aby korzystać z produktów sezonowych, które rosną i dojrzewają w aktualnej porze roku.

Sezonowe owoce powinny być smacznym dodatkiem i urozmaiceniem naszej diety. Mówiąc sezonowe, mam na myśli produkty które naturalnie występują w danej porze roku. Warunkuje to wysoką zawartość witamin, składników mineralnych i substancji biologicznie czynnych.

Dzięki stosowaniu zasady “sezonowości” minimalizujemy straty witamin i składników mineralnych, które zachodzą podczas transportu.

Co mogą zawierać owoce kupowane poza sezonem?

  • regulatory wzrostu,
  • sztuczne nawozy,
  • pestycydy,
  • przyspieszacze wzrostu.

Zdarza się również tak, że owoce z upraw przemysłowych skażone są metalami ciężkimi, gdyż planatcje znajdują się przy autostradach lub drogach szybkiego ruchu.

Kolejnym aspektem, który przemawia za kupowaniem produktów sezonowych jest ich cena. Nie oszukujmy się, kupując truskawki zimą zapłacimy za nie kilkakrotnie więcej niż w sezonie letnim.

Jakie owoce wybierać jesienią?

  • Jabłka, które stanowią najbardziej popularny owoc w okresie jesienno-zimowym. Poza wysoką zawartością witaminy C mogą również pochwalić się zawartością minerałów tj. żelazo, cynk, potas i magnez.
  • Gruszki, uznane za bogactwo witamin: C, A, B. Ponadto podobnie jak jabłka mają sporo błonnika, który wspiera procesy trawienne.
  • Dzika róża, zawiera kilkanaście razy więcej witaminy C niż cytryna.  Możesz dodać ją do rozgrzewającego naparu w celu zwiększenia Twojej odporności.
  • Winogrona bogate we flawonoidy, które dbają o prawidłowe funkcjonowanie naczyń krwionośnych.
  • Śliwki, które dzięki dużej zawartości błonnika pokarmowego wspomogą regulację wypróżnień.

Jak widzicie nawet jesienią mamy z czego wybierać 🙂

Możemy również korzystać z zamrożonych po okresie letnim owoców jagodowych tj. truskawki, maliny, jagody. Sprawdzą się do jesiennych owsianek, koktajli czy deserów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *