Dietetyka

Kilka porad dietetyka, jak przetrwać w święta i nie zwariować

 

Czy warto przestrzegać diety podczas świąt?

Święta Bożego Narodzenia to czas w którym, pojawiają się na naszym stole tradycyjne potrawy wigilijne. Niestety nie są to dania dietetyczne, jednakże klasyczne potrawy naszych babć i mam z powodzeniem można urozmaicić, bądź zastąpić zdrowszymi propozycjami. W swojej pracy staram się nie wdrażać programów dietetycznych właśnie w tym czasie. Przecież święta to spotkania z bliskimi czy też z przyjaciółmi i trudno o zachowanie planu żywieniowego. 

Staram się raczej udzielić kilku cennych rad, aby zmieścić się w sylwestrową sukienkę 😉. Watro więc zachować umiar i nie folgować łakomstwu.

Świąteczne jedzenie nie musi być stresującą koniecznością, ani źródłem nadprogramowych kilogramów. Ten wyjątkowy czas powinien bazować na przyjemnych chwilach spędzonych w gronie najbliższych. Pamiętaj jednak, że jeżeli na co dzień dbasz o to co trafia do Twojego brzucha to nie traktuj organizmu jak śmietnika w trakcie trzech dni świątecznych.

Sprawdzone sposoby

Nie doprowadzaj do przejedzenia- pozwól aby twój przewód pokarmowy miał szansę wszystko spokojnie strawić. Przestrzegaj 3-4 godzin przerwy między posiłkami.

Nie zjadaj deseru zaraz po obiedzie- niech kawałek makowca będzie np. na drugie śniadanie lub podwieczorek. Trzeci kawałek sernika smakuje tak samo jak pierwszy 😉. Niestety świąteczne słodkości to bomba kaloryczna.

Nie rezygnuj z aktywności fizycznej- postaw na godzinny spacer lub trening, nawet ten który będzie trwał 30-40min.

Zaopatrz się w herbatki ziołowe- świetnie sprawdzi się mięta, rumianek czy też herbatka z mniszka lekarskiego.

Pamiętaj ostatni posiłek zjedz dwie godziny przed snem- postaraj się aby było to coś lekkiego np. rybka po grecku (oczywiście rybka bez panierki i pieczona w piekarniku).

Do przygotowania potraw użyj ziół wspomagających pracę jelit- anyż, kminek, rozmaryn czy też majeranek.

Pamiętaj o wodzie- najlepiej z sokiem z cytryny, możesz popijać kompot z suszu (oczywiście niedosładzany).  Co pozytywnie wpłynie  na perystaltykę jelit.

Odchudzanie świątecznych potraw

Postaw na dietetyczne zastępniki. Zamiast cukru do wypieków użyj ksylitolu.

Zamiast smażyć rybę, upiecz ja w piekarniku (unikniesz panierki).

Zastąp mąkę pszenną mąką gryczaną czy też ryżową.

Zrezygnuj z dodatkowych “zapychaczy” jak pieczywo (szczególnie pszenne), makarony czy też ziemniaki. Pamiętaj, że są to produkty wysokokaloryczne.

Święta, Święta… – a po Świętach… wróć do swojego planu żywieniowego. Zdrowych nawyków żywieniowych oraz pełnowartościowego, odżywczego i nieprzetworzonego jedzenia.        

.

Z okazji nadchodzących Świat Bożego Narodzenia,  razem z Karoliną życzymy Ci, byś słuchał własnego sumienia i serca! Niech Twoje decyzje i marzenia będą przepełnione radością, entuzjazmem i miłością.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *