Dietetyka

Dieta dla płodności

Nieprawidłowy sposób odżywiania może negatywnie wpływać na nasze zdrowie a co za tym idzie na funkcjonowanie układu rozrodczego. Coraz większą uwagę przywiązuje się do roli składników odżywczych oraz ich pozytywnego i negatywnego oddziaływania na naszą płodność. Składniki pokarmowe, które znajdują się w żywności w istotny sposób wpływają na poziom hormonów w organizmie, przede wszystkim insuliny. Insulinooporność bezpośrednio współgra z procesem owulacji i płodnością. Tak więc co powinniśmy jeść aby wspomóc płodność?

Dobroczynne tłuszcze

Aby dieta sprzyjała płodności, powinna obfitować w tłuszcze jedno- i wielonienasycone, które można znaleźć przede wszystkim w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym. Jednocześnie należy ograniczyć spożycie tłuszczów nasyconych, których głównym źródłem w diecie jest śmietana, ser żółty czy olej palmowy. Zwiększone spożycie tłuszczów nasyconych kosztem kwasów tłuszczowych jednonienasyconych, może dwukrotnie zwiększyć ryzyko wystąpienia problemów z zajściem w ciążę! Nie można też zapomnieć o kwasach tłuszczowych omega-3 i omega-6. Wpływają one na prawidłowy rozwój mózgu i wzroku. U mężczyzn, których dieta obfitowała w produkty bogate w kwasy omega-3 obserwowano wzrost jakości nasienia.

Węglowodany – liczy się jakość!

Najistotniejsza jest ilość i jakość spożywanych węglowodanów. Gdy spożywamy ich zbyt duże ilości dochodzi do zaburzenia gospodarki hormonalnej wpływającej na płodność. Powinniśmy zwiększyć spożycie węglowodanów złożonych tj. produktów z pełnego ziarna, pełnowartościowych takich jak np. makarony razowe czy pełnoziarniste pieczywo, a ograniczyć bądź całkowicie wyeliminować z diety węglowodany proste, produkty wysoko przetworzone takie jak białe pieczywo, biały ryż, słodycze. Wybieraj produkty o niskim indeksie glikemicznym, bogate w błonnik!

Białko – zwierzęce czy roślinne?

Według badań opublikowanych przez Harvard School of Public Health, zwiększone spożycie białka zwierzęcego kosztem roślinnego wiązało się ze wzrostem prawdopodobieństwa wystąpienia niepłodności. Wzbogacenie codziennego jadłospisu o porcję wysokobiałkowych warzyw np. fasoli może wiązać się z obniżeniem ryzyka niepłodności!

Witaminy i składniki mineralne

Witaminy: B12, B6, A, C, E, D oraz kwas foliowy pełnią szczególną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu rozrodczego. Zbyt mała podać witaminy B12 może skutkować zahamowaniem owulacji a nawet niewłaściwą implantacją płodu, natomiast u mężczyzn prowadzi do obniżenia jakości nasienia. Kwas foliowy to substancja dobrze znana każdej kobiecie planującej ciąże, suplementacje zaleca się już na 3 miesiące przed podjęciem starań o ciążę. Główną funkcją kwasu foliowego jest ochrona cewy nerwowej zarodka przed wadami wrodzonymi. Witaminy A, C, E zalicza się do grona antyoksydantów, czyli substancji chroniących nasz organizm przed wolnymi rodnikami. Nie wolno też zapomnieć o składnikach mineralnych takich jak żelazo, magnez, cynk, selen oraz jod, które również wpływają na funkcjonowanie układu rozrodczego.

Zbilansowana dieta najważniejsza !

Dieta ma ogromny wpływ na nasz organizm. Spożycie produktów wysoko przetworzonych, bogatych w tłuszcze nasycone czy picie napojów słodzonych nie zostaje bez wpływu na nasz zdrowie. Aby naturalnie wspomóc płodność dieta powinna obfitować w warzywa i owoce, produkty pełnowartościowe, bogate w błonnik.

 

M. Bojanowska, M.Kostecka „Dieta i styl życia jako czynniki wpływające na płodność” Kosmos Problemy Nauk Biologicznych 2018

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *