Dietetyka

Czy napewno wiesz co jesz? Zdrowa żywność.

Coraz częściej mówi się o świadomym odżywianiu. W ogólnodostępnych sklepach pojawiły się  półki ze zdrową żywnością, którą z chęcią odwiedzamy z nadzieją, że to co wkładamy koszyka jest zdrowe. Tylko tutaj rodzi się pytanie – skoro tylko na tej półce znajdę zdrową żywność, to co z resztą produktów?

Zdrowa żywność nie zawsze nią jest. Rzadko jeszcze czytamy etykiety, a jak czytamy nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że dany barwnik, aromat, konserwant, stabilizator, preparat zastępujący cukier może nam zaszkodzić. „Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną, bo tylko dawka czyni truciznę”

Konsumenci mają większe zaufanie do klasycznych metod przetwarzania i utrwalania żywności. Producenci wykorzystując ten fakt, często umieszczają na etykiecie  napis “naturalny”, “tradycyjny”, “według domowej receptury” i takie określenia  jak “zdrowy produkt”, “bez dodatku cukru” czy “niskotłuszczowy”, zasadniczo nie podlegają one żadnym regulacjom FDA (Agencja Żywności i Leków).  Umieszczono taką informację po to by przyciągnąć naszą uwagę. Niestety z naiwnością dziecka łapiemy się na tani chwyt marketingowy.

W swojej praktyce zawodowej często słyszę o “rzucaniu słodkiego”, “zamianie słodyczy na zdrowsze zamienniki”, “jem tylko te zdrowe słodkości”. Wydaje się super – świadomy pacjent 🙂 – lepsza współpraca. Najczęściej okazuje się, że wybory moich podopiecznych nie zawsze są takie jak być powinny… Co często odpija się na przyroście masy ciała.

Preparaty zastępujące cukier

Weźmy pod lupę batony zbożowe tzw. zdrowe. Na opakowaniu napis bez “dodatku cukru”, “fitness”, “fit bio”.  Jednak gdy wczytamy się w skład znajdziemy tam maltodekstrynę, syrop glukozowy, syrop fruktozowy, syrop cukru inwertowanego, melasa,  słód jęczmienny. W składzie nie pojawia się słowo cukier, więc mamy poczucie, że produkt jest zdrowy i z chęcią je kupujemy. Cukier, który kryje się pod różnymi nazwami nie powinien być jednym z trzech pierwszych składników. Składniki zawsze są wymienione w kolejności odzwierciedlającej  ich procentową zawartość w danym produkcie żywnościowym. Zastępniki cukru znajdziemy również w napojach, muslii, jogurtach, ciastach i masłach orzechowych.

Maltodekstryna nie jest klasyfikowana jako niebezpieczny dla zdrowia środek – chociaż istnieją badania wskazujące na jej negatywny wpływ na stan naszych jelit, a dokładnie na naszą mikrobiotę jelitową. Dodatkowo ma ona wysoki indeks glikemiczny , podnosząc tym samym poziom cukru we krwi. Jeśli więc chorujesz na cukrzycę lub masz skłonności do przybierania na wadzę, zwróć szczególną uwagę na obecność maltodekstryny w batonach.

Syrop glukozowo – fruktozowy – w latach 80-tych zjadaliśmy około 1 g syropu glukozowo-fruktozowego na dobę. Obecnie jest to około 60-70 g dziennie. Bardziej lub mniej świadomie. Dodawany niemal do wszystkiego, przyczynia się do: insulinooporności – cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, dny moczanowej, chorób serca, odtłuszczenia wątroby i otyłości.

Melasa – czarne złoto naturalny cukier, ciemnobrązowy, gęsty, słodki syrop. Jest to produkt uboczny podczas produkcji cukru spożywczego, może być buraczana  albo trzcinowa.  Zwykle płynna  lub w postaci wykrystalizowanej. W obu rodzajach zawarte są m. in. aminokwasy, związki azotowe, rafinoza i cukry redukujące. Niby wszystko w porządku, lecz należy zdać sobie sprawę, że to nadal cukier.

Zobacz obraz źródłowy

 

źródło:https://czytajsklad.com/t/musli/

Zachęcam do zaglądania na stronę Czytaj Skład – skąd zaczerpnęłam grafikę. Prosty przykład podany zdrowych batonów, które możecie znaleźć na sklepowych półkach. Jak widać nie wszystkie są godne polecenia 😉.

Lektura dla osób uzależnionych od cukru

“Słodziutki Biografia Cukru” – książka po którą powinien sięgnąć każdy, kto ma problem na co dzień z słodkościami. Trudny związek, rozstania i powroty. Niczym miłość dwojga ludzi – toksycznego związku, który nie łatwo zakończyć.

 

 

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *