Dietetyka

Czekoladowa pokusa

Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego nie możemy przejść obojętnie obok czekolady? Jak to jest, że zawsze kusi nas to, co nie do końca zdrowe. Stoiska sklepowe aż uginają się od słodkich wypieków.

Jako dzieci traktowaliśmy słodycze jako nagrodę. Był to najlepszy sposób na podziękowanie drugiej osobie czy wynagrodzenie dziecka za dobre oceny w szkole. W ten sposób wytworzył się pewien paradoks. Z jednej strony słodycze były zabronione i niezdrowe, a z drugiej były wspaniałą nagrodą.

Gospodarka cukrowa

Po zjedzeniu słodkości cukier natychmiastowo trafia do naszego krwioobiegu. W konsekwencji trzustka produkuje insulinę, która ma za zadanie obniżyć poziom glukozy we krwi. Na początku jesteśmy w euforii, a to za sprawą serotoniny która poprawia nasz nastrój i wprowadza w błogi spokój. Chwilę później doznajemy spadku energii. Spotkaliście się z tym, że po zjedzeniu słodkości dopadała was senność i jedynie na co mieliście ochotę to drzemka?

Nic dziwnego, tak właśnie działa zbyt duża dawka cukru. Warto wtedy przyjrzeć się naszej diecie i wymienić np. czekoladę mleczną na gorzką.

Dlaczego warto zjadać gorzką czekoladę?

  • Zawiera magnez, który wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego
  • Jest bogatym źródłem polifenoli, które działają przeciwzapalnie, przeciwwirusowo
  • Kakao zawarte w czekoladzie zmniejsza ryzyko powstawania insulinooporności

Dietetyk radzi

Zjadać czekoladę czy nie zjadać? Pewnie, że zjadać! Tylko w rozsądnych ilościach i dobrej jakości.
Postaw na czekoladę gorzką z wysoką zawartością kakao. Dla osób, które nie tolerują nabiały pojawiły się na rynku czekolady na bazie mleka kokosowego.
Pamiętaj, aby nie przesadzać z ilością. 2-3 kostki gorzkiej czekolady dziennie z pewnością wystarczy, aby zaspokoić potrzebę na słodkie. Zjedz ją w towarzystwie owoców na podwieczorek, lub zanurz w gorącej owsiance.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *